Serwis www.kross.pl używa cookies, aby zapewnić Tobie najlepszą możliwą obsługę na naszej stronie. Kontynuując jej przeglądanie wyrażasz zgodę na stosowanie przez nas plików cookies. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Zaloguj

PL PL

Firma KROSS S.A. zrealizował projekt:

„Opracowanie innowacyjnej pilotażowej linii do produkcji ram rowerowych na bazie włókna węglowego” dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.

Oś priorytetowa I Wykorzystanie działalności badawczo – rozwojowej w gospodarce

Działanie 1.2 działalność badawczo – rozwojowa przedsiębiorstw

Całkowita wartość projektu: 4 588 871,25 zł

Wydatki kwalifikowalne: 4 033 396,70 zł

Wysokość dofinansowania: 1 715 125,84 zł

Zamierzeniem projektowym było przeprowadzenie badań przemysłowych i prac rozwojowych w celu stworzenie własnej, nowatorskiej technologii produkcji ram rowerowych na bazie włókna węglowego. W rezultacie powstał autorski sposób wykorzystania włókien węglowych w ramach rowerowych oraz dwa nowe produkty: kompozytowa rama rowerowa i rower z ramą kompozytową.

Czym jest materiał kompozytowy?

Kompozyt to połączenie dwóch lub więcej materiałów, które przed scaleniem charakteryzują się innymi właściwościami. Materiały kompozytowe wykorzystywane są min. w produkcji łodzi czy samolotów. W ramach Kross znajduje się kompozyt włóknisty w osnowie polimerowej. Dzięki wykorzystaniu tej innowacyjnej technologii ramy Kross zyskały niższa masę przy czym została zwiększona ich wytrzymałość. Dzięki ramom kompozytowym zyskaliśmy także większe możliwości w projektowaniu kształtów ramy.

Produkcja ramy kompozytowej

Produkcja kompozytowej ramy rowerowej składa się z pięciu etapów:

1. przygotowanie materiału

Aby zachować właściwości, materiał przechowywany jest w temperaturze -19 stopni, następnie jest rozmrażany, a specjalna maszyna tnie go na odpowiednie elementy.

2. ułożenie materiału

Fragmenty składające się na całą ramę roweru zostają ułożone w specjalnych formach.

3. utwardzenie materiału

Części ramy zostają włożone do formy i następnie utwardzone.

4. klejenie

Rama zostaje sklejona, wyszlifowana i przygotowana do malowania.

5. malowanie

Na ramę zostaje nałożona farba, grafiki i całość zostaje zabezpieczona lakierem bezbarwnym.

Carbonem po złoto?

Zespół Kross pracuje obecnie nad specjalnym modelem roweru z ramą carbonową dla Mai Włoszczowskiej, na którym powalczy o zwycięstwo podczas Igrzysk Olimpijskich w Tokio.

ROWERY Z RAMĄ CARBONOWĄ

W sezonie 2019 w sprzedaży dostępne są dwa modele rowerów, w których zastosowano ramę carbonową wyprodukowaną w Polsce.

6999 PLN
5999 PLN