Czym różni się rower trailowy od zwykłego MTB?

21

Lut 2017
Rower trailowy Soil

Świat rowerów górskich jest dzisiaj urozmaicony jak nigdy dotychczas. Rower górski znaczy więcej niż kiedykolwiek wcześniej – czas bliżej przyjrzeć się nowym trendom. Zacznijmy od roweru trail. Co wyróżnia rower trailowy od innych „górali”?

Kolarstwo górskie od pewnego czasu przechodzi istną rewolucję, wyjątkowo przyjemną z punktu widzenia rowerzysty. Dlaczego? Głównie dlatego, że dzisiaj najważniejsza jest radość i frajda z jazdy. Oczywiście, wciąż ekscytujemy się wyczynami najlepszych na świecie zawodowców z Pucharu Świata XC, gdzie triumfy na Levelu B+ święci Maja Włoszczowska. Jednak producenci rowerów coraz większą uwagę skupiają na rowerach, które będą doskonale nadawały się do zabawy na szlaku. Właśnie do tego, w uproszczeniu, służy rower trail. ma dobrze podjeżdżać, umożliwiając pokonywanie długich górskich tras, jednak trail to też zjazdy, na których rower tego typu czuje się niczym ryba w wodzie. Bo rower trail to tak naprawdę złoty środek pomiędzy wyścigowymi maszynami XC a ciężkimi rowerami enduro.

Rower trailowy – różne warianty

Rower trailowy może być zarówno rowerem full suspension, jak i hardtail. Klucz do charakteru roweru trail leży nie w jego zawieszeniu, a geometrii. Rower trailowy nowej generacji jest zaprojektowany tak, aby zapewnić dużą zwrotność, jak i stabilność przy większych prędkościach. Współczesne rowery trailowe mają więc mniejszy skok niż rowery enduro.  Jednak podobnie jak one, nie boja się radykalnej geometrii. Poprawie przyjemności z jazdy służy min bardziej płaski kąt główki czy dłuższy przedni trójkąt ramy.

Współczesny rower trailowy oprócz zaawansowanej geometrii, czerpie też pełnymi garściami z nowinek technicznych, które pozwalają konstrukcjom o stosunkowo małym skoku osiągać możliwości, jakie jeszcze parę sezonów temu były zarezerwowane dla najcięższych rowerów enduro, a przy tym dalej lekko i przyjemnie podjeżdżać. Dobrze widać to na przykładzie nowych rowerów trail Kross, takich jak Kross Soil, czy hardtail Kross Dust i Kross Grist. Oferują one minimum sztywne osi kół, co umożliwia poprawę precyzji prowadzenia, a także, w przypadku modeli Kross Grist zastosowanie bardzo szerokich opon odpornych na przebicie. Dzięki zastosowanemu w rowerze trail Kross Grist standardowi piast Boost można w nim zmieścić bardzo szerokie, odporne na przebicie opony umożliwiające jazdę z ciśnieniem poniżej jednej atmosfery – co oferuje niezwykłą wręcz przyczepność na każdej trasie.

Technologia piast Boost

Rowery trail wykorzystujące technologię piast Boost pozwalają też na zmianę wielkości kół. Świetnie widać to na przykładzie nowego modelu Kross Smooth Trail. Standardowo wyposażono go w koła 27.5+, z bardzo szerokimi oponami. Kiedy jednak zechcemy np. wystartować w maratonie albo pokonać dłuższy dystans, bez problemu założymy do tego roweru trail koła 29 cali z węższymi oponami.

Rower trailowy wydaje się świetną propozycją dla osób, które poszukują jednego roweru do wszystkiego. Rower trailowy jest stosunkowo lekki, ma dość niskie opory toczenia i nie boi się większych dystansów. Kiedy jednak zabierzemy go na krętego, górskiego single tracka, pozwala na zabawę niczym rower enduro. Jest szybki, zwrotny i prowadzi się niezwykle pewnie. Kiedy jednak przyjdzie nam ochota na start w maratonie czy dłuższą wyprawę z rodziną, podoła takiemu wyzwaniu bez większych oporów.

Top