Rower do rekreacyjnej jazdy: górski czy crossowy?

4

Sie 2017

Kiedy poszukujemy roweru do rekreacyjnej jazdy, często sprzedawca pyta nas, czy wolimy model crossowy czy górski. Wielu rowerzystów nadal ma ogromny problem z odróżnianiem tych dwóch typów od siebie. Na czym więc polegają główne różnice pomiędzy nimi?

Przez bardzo długie lata w przypadku wyboru rowerów sytuacja była mocno uproszczona. Były rowery szosowe, co do których nie mieliśmy wątpliwości do czego służą. Były modele turystyczne – raczej ciężkie, stworzone do statecznej jazdy na dłuższe dystanse. Jeśli więc szukaliśmy roweru stworzonego do tego, aby wybrać się na wycieczkę za miasto, w teren, skazani byliśmy na zakup popularnego górala.

Jeśli jednak omijaliście sklepy rowerowe przez ostatnich X lat, czeka Was niespodzianka. Wybór na rynku jest dzisiaj coraz szerszy. Łatwiej wybrać taki rower, który pozbawiony jest kompromisów, a lepiej odpowiada naszym preferencjom. Rowery crossowe to właśnie takie rozwiązanie dla tych, którzy do tej pory z konieczności kupowali rowery górskie, chociaż te góry najczęściej były leśną ścieżką za miastem.

Rekreacyjny góral – plusy i minusy

Zacznijmy od rowerów górskich. Główny problem z ich zastosowaniem polega na tym, że istnieje ich zdecydowanie więcej typów, niż wskazuje to jedna nazwa. Rowery cross country, trail, enduro – w końcu wszystkie są górskie, chociaż zupełnie inne. Jednak tym typem roweru z którym spotkamy się najczęściej poszukując modelu za 1,5 – 2,5 tysiące złotych, będzie tzw. rower rekreacyjny. Tego typu rowery (jak seria Kross Hexagon) stworzono dla osób, które nie chcą startować w zawodach, a  od roweru oczekują przede wszystkim komfortu podczas jazdy w terenie.

Modele rekreacyjnych rowerów górskich mają stosunkowo komfortową geometrię. Dzięki temu siedzimy za kierownicą w sposób bardziej wyprostowany. Kąt główki ramy jest bardziej pionowy. Oznacza to jednak również, iż konstrukcje takie nie przepadają za bardzo trudnym terenem. Bardzo strome podjazdy, zjazdy, techniczne trasy – geometria rekreacyjnego górala nie jest tu w swoim żywiole.

Dzięki większemu skokowi amortyzatora i zastosowaniu grubych opon, rower górski łatwiej pokonuje przeszkody na trasie. Szczególnie warto zainteresować się jednym z modeli na  kołach 29 cali, jak seria rowerów Kross Hexagon B. Tego typu koła mniej wytracają prędkość na małych nierównościach. Dzięki temu mamy poczucie, iż jazda w terenie jest bardziej płynna.

Rekreacyjne rowery górskie z reguły są nieco cięższe od modeli crossowych. Bierze się to z nieco innej budowy ramy, grubszych opon, szerszych obręczy kół czy większego skoku amortyzatora

Rowery crossowe – nie tylko na asfalt

Wiele osób które po raz pierwszy słyszy o rowerach crossowych boi się, że stworzono je przede wszystkim do jazdy po asfalcie. Po pierwsze, nie jest to prawda. po drugie – kiedy zastanowimy się nad tym, po jakiej nawierzchni zwykle jeździmy, okaże się że zdecydowaną przewagę najczęściej ma asfalt. W mieście czy na wsi najczęściej na rowerze rekreacyjnym poruszamy się drogach, ścieżkach rowerowych, szutrach, leśnych ścieżkach. To cały czas nie jest teren, gdzie potrzebowalibyśmy typowo terenowych, bardzo szerokich opon.

Rower crossowy zaprojektowano tak, aby był możliwie szybki na nawierzchni ubitej. Nie oznacza to tylko asfaltu, a wszelkiej maści drogi i ścieżki. Modele takie jak seria Kross Evado mają koła 28 cali wyposażone w opony o zróżnicowanym bieżniku. Jest on niższy na środku, wyższy po bokach. Minimalizuje to opory toczenia, a przy tym dobrze stabilizuje rower kiedy jedziemy np. po piasku czy żwirze.

Rowery crossowe również wyposaża się w amortyzatory przednie. Mają one jednak mniej skoku niż modele z rowerów górskich. Dodatkowo pamiętajmy o tym, iż zarówno w widelcu jak i ramie tego typu rowerów jest mniej miejsca na opony, niż w modelach górskich. Dlatego nie założymy do roweru crossowego opony typowo MTB. Chociaż, o czym warto pamiętać, średnica obręczy kół roweru crossowego 28” jest dokładnie taka sama jak w przypadku górskiego koła 29”!

Modele takie jak Kross Evado dodatkowo mają pełen zestaw mocowań do błotników czy bagażnika. Dzięki temu łatwo i szybko można zrobić z nich rower turystyczny bardziej mobilny i lżejszy niż typowy trekking.

Rowery crossowe to rozwiązanie szybsze i bardziej uniwersalne, jeśli poruszamy się głównie po drogach ubitych. Warto przed wyborem nowego roweru zastanowić się, na jakich trasach głównie jeździmy i wybrać rower który lepiej pasuje do naszych potrzeb. Dzięki tak dużym możliwościom wyboru nie musimy decydować się na kompromisy.

Top