Bezpieczne przewożenie roweru w samochodzie

2

Sie 2017

Sezon wakacyjny w pełni, a my coraz częściej w podróż lubimy zabierać nasze rowery. Warto więc zastanowić się nad tym, jak bezpiecznie zaplanować przewożenie roweru w samochodzie.

Niezależnie od tego jaka kolarska dyscyplina nas interesuje najbardziej, zabranie roweru na wakacje ma szereg plusów. Abstrahując nawet od tego, że będziemy mogli dalej uprawiać swój ulubiony sport, to rower świetnie nadaje się także do zwiedzania. Pozwala dotrzeć w miejsca, które są niedostępne dla samochodów czy komunikacji publicznej. Z perspektywy rowerowego siodełka wszystko też wygląda inaczej i możemy bez pośpiechu i presji czasu cieszyć się odpoczynkiem.

Kiedy podróżujemy na wakacje samochodem, mamy co najmniej kilka wariantów przewozu rowerów. Każdy sposób ma swoje plusy i minusy i warto dostosować go do naszej sytuacji. Przyjrzeliśmy się tym najbardziej popularnym.

Rower wewnątrz samochodu

Ta metoda ma oczywiście szereg plusów, jednak wiążą się z nią pewne odczuwalne ograniczenia. Największe zalety to oczywiście absolutne bezpieczeństwo – roweru zamknięty bezpiecznie w bagażniku auta najtrudniej uszkodzić lub ukraść. Nie ma problemu z tym, że zamoknie na deszczu, ubrudzi się, lub będzie w jakiś sposób wpływał na prędkość naszej jazdy.

Niestety przewożenie rowerów wewnątrz auta to także bardzo dużo niedogodności. Pewne z nich wydają się dyskwalifikujące, jeśli akurat nie dysponujemy małą ciężarówką, a planujemy dłuższy wypad w gronie całej rodziny. Chodzi oczywiście o ilość miejsca na inne bagaże. Nawet po rozebraniu rowerów, demontażu kół, tracimy bardzo dużo przestrzeni. W pewnych przypadkach to się po prostu nie uda i będziemy zmuszeni szukać innej metody.

Przewóz rowerów wewnątrz auta powoduje też konieczność dbania o ich czystość. Przed powrotem z trasy będziemy w końcu musieli jakoś je wymyć, aby nie zabrudzić wnętrza samochodu i pozostałych bagaży. Dodatkowo konieczność demontażu np. kół dla wielu osób wiąże się ze stresującym faktem regulacji hamulców czy przerzutek. Mogą one się lekko rozregulować w trakcie transportu.

Rower na dachu

Bardzo popularną metodą przewozów rowerów jest wykorzystanie bagażnika dachowego. Ta metoda pozwala nam zaoszczędzić miejsce wewnątrz auta. Dodatkowo, nie musimy nic demontować z roweru, więc nie będzie konieczności poprawek regulacji np. napędu.

Wiele nowoczesnych modeli bagażników dachowych ułatwia transport rowerów. Są proste w montażu i bardzo solidne, pozwalając na bezpieczną jazdę nawet z większymi prędkościami. Dodatkowo bagażnik dachowy nie wiąże się z utrudnieniem w dostępie np. do bagażnika tylneg. auta. Nie ma też ryzyka w trakcie manewrów w mieście, iż ktoś podczas np. parkowania wjedzie nam w rowery.

Niestety każde rozwiązanie ma też swoje wady. W przypadku bagażnika dachowego największa to oczywiście zwiększony zużycie paliwa i konieczność jazdy z nieco mniejszą prędkością. Rowery będą też zbierały nieco brudu oraz owadów, co nieuniknione podczas długiej, letniej podróży. W przypadku cięższych rowerów trekkingowych lub miejskich zapakowanie ich na dach może też wymagać sporo siły.

Bagażniki na klapę i na hak

Ta metoda przewozu rowerów eliminuje nam kilka minusów. Po pierwsze, zmniejszają się opory powietrza, po drugie – nie musimy roweru podnosić tak wysoko. Najwygodniejsze wydają się bagażniki na hak – są niezwykle solidne, rowery przewożone są nisko więc łatwo się je zakłada. Systemy tego typu są bardzo solidne, a rower w całości praktycznie chowa się za obrysem aerodynamicznym auta. Warto pamiętać o poszukiwaniu takiego modelu bagażnika, który pozwala na odchylanie jego konstrukcji bez konieczności demontażu rowerów – dzięki temu uda nam się dotrzeć do klapy bagażnika.

Bagażniki na hak albo na klapę bagażnika nie sprawdzają się w przypadku wszystkich typów samochodów. Są idealne jeśli chodzi o pojazdy typu hatchback, vany, crossovery, SUVy czy kombi. Generalnie chodzi o to, aby tylna klapa była możliwie pionowa. W przypadku samochodów typu sedan źle sprawdzają się zwłaszcza bagażniki na klapę, bo rowery bardzo mocno  się odchylają i są źle ustawione jeśli chodzi o opory powietrza.

Top